WB (26) 5/2007

WB (02) 2/2004
WB (01) 1/2004

Wyszukiwarka

Lato w tym roku nas nie rozpieszcza, więc warto rozejrzeć się po „okolicy” i sprawdzić, gdzie możemy liczyć na pogodę i sprzyjające warunki do nurkowania. Od lat za takie właśnie miejsce uchodzi Chorwacja. Ten przepiękny kraj, pełen jest atrakcji nie tylko dla nurków. Zapraszamy do lektury obszernego przewodnika po najciekawszych miejscach „prawdziwej perły Adriatyku”.
Z racji okresu wakacyjnych wojaży przygotowaliśmy dla Państwa specjalne poradniki: jak radzić sobie ze sprzętem do nurkowania w czasie podróży samolotem, jak przeżyć bezpiecznie safari nurkowe oraz jak można spędzić udany urlop z nie nurkującą narzeczoną. Mamy nadzieję, że nasze rady przydadzą się podczas nurkowych podróży.
W tym numerze mamy również obszerny materiał o rekordach w nurkowaniu. Dla zdecydowanej większości z nas ta lektura to po prostu ciekawostka. Głębokości poniżej 200 metrów osiągalne są dla nielicznych śmiałków. Jednym z nich jest Jurek Błaszczyk, który ustanowił właśnie nowy rekord Polski w nurkowaniu na obiegu otwartym – 231 metrów.
Inna ciekawostka to artykuł naszego holenderskiego korespondenta Andre Crone o tym, jak niezwykle barwne jest życie w pozornie bezbarwnym piaszczystym dnie. Często przepływamy nad nim nie zdając sobie sprawy, ile dzieje się tuż pod nami. Trzeba tylko uważniej się przyjrzeć, bo większość stworzeń doskonale się maskuje.
Miłej lektury

CHORWACJA - prawdziwa perła Adriatyku

Chorwacja, choć jest stosunkowo niedużym krajem, ma nam naprawdę dużo do zaoferowania. Wielu Polaków czuje się tu jak w domu, zapewne ze względu na zbliżoną do naszej kulturę i język. A jeśli słowiańskie klimaty wzbogacone są śródziemnomorskimi krajobrazami z soczyście zieloną, tropikalną roślinnością, majestatycznymi górami i lazurowym morzem w tle i dodatkowo przyprawione bardzo smaczną kuchnią, nic dziwnego, że otrzymujemy nie lada atrakcyjną, niemal egzotyczną mieszankę. To pewnie dlatego każdego roku nie brakuje chętnych, aby wypocząć wśród tych malowniczych pejzaży.
Tekst i zdjęcia: Patryk Krzyżak

Serwis informacyjny
Gustownie dla nurkujących Pań
Mistral się szkoli
214 metrów w Grecji
Zwycięstwo pod Wiedniem
Kurs instruktorów płetwonurkowania
G-Shock Gulfman – niezniszczalny na morzu
Nie możesz jechać na urlop? Ponurkuj wirtualnie!
Piknik Maresa
Galapagos tylko dla wybranych
Konkurs fotograficzny

Zapraszamy do wzięcia udziału w największym konkursie fotografii podwodnej w Polsce. Na zwycięzców czekają fantastyczne nagrody. Wyślij swoje zdjęcie już dziś.

Centra nurkowe
Spis centrów nurkowych
Samolotem na nurkowanie – krótki poradnik podróżnika

W wakacje często decydujemy się na opuszczenie granic naszego kraju w celu zanurkowania w innym miejscu, niż uroczy Zakrzówek czy zimny Bałtyk. Pakujemy niezbędne ubrania, kosmetyki, sprzęt nurkowy, aparat i ruszamy na lotnisko. Przy odprawie okazuje się, że dodatkowa opłata za drobne parę kilo nadbagażu przekracza cenę całego wyjazdu. Tak, to, niestety, nie jest żart. A to tylko jedna z niespodzianek, które mogą nas zaskoczyć podczas podróży samolotem. Aby ich uniknąć, czyli spokojnie przetrwać podróż samolotem, zachęcamy do przeczytania kilku praktycznych wskazówek, które przygotowaliśmy dla naszych Czytelników.

Świat beżu i błękitu albo co zrobić w Egipcie z nie nurkującą narzeczoną

Pierwszy dzień pobytu spędziliśmy na hotelowym basenie. Oprócz prób akwariowych Ewa nigdy w życiu nie miała ani maski na twarzy, ani fajki w ustach (nie pali!), ani płetw na stopach. Ja, zawodowy dydaktyk (to akurat prawda) i stary nurkowy wyjadacz (to nieco na wyrost powiedziane, po kursie OWD i kilku nurach w Chorwacji, ale co tam), miałem więc pole do popisu.
Piotr Kierzkowski

Jedziemy na SAFARI...

Nurkowe safari coraz częściej gości wśród ofert centrów nurkowych i jest jednym z najchętniej wybieranych przez nurków sposobów spędzania wolnego czasu. O ile jednak stacjonarne wyjazdy nurkowe są po prostu poszerzonymi o nurkowanie wycieczkami pobytowymi, to safari wymaga od nas specjalnego nastawienia. Najważniejszym elementem dobrze spędzonego czasu na safari jest bezpieczeństwo. Kilka dni spędzonych na morzu wymaga, byśmy wszystko dokładnie zaplanowali i sprawdzili jeszcze przed wyjazdem. Nie ma co udawać wilka morskiego. Lepiej po prostu porządnie się przygotować.
Joanna Kannenberg

Nurkowanie w komorze

Na przełomie czerwca i lipca br. na Synaju nurkowie techniczni, w tym redakcja „Wielkiego Błękitu”, odbyli serie nurkowań treningowych na głębokościach od 100 do 120 metrów. Zespół: Agnieszka Łotocka, Darek Sepioło, Maciek Zaborowski oraz instruktor trimiksowy Artur Pazzi, podjął próbę pozyskania materiału fotograficznego dla ilustracji kolejnych artykułów w WB. W ramach rozszerzonego programu nurkowań przewidziano również odsycające nurkowanie tlenowe w komorze hiperbarycznej Deco International Dahab.
Artur Pazzi

Historia dekompresji

Pierwsze doniesienia o chorobie dekompresyjnej pochodzą z początku XIX wieku. Od tego momentu historia nurkowania przeplatała się z rozwojem wiedzy, dotyczącej fizjologii człowieka i teorii dekompresji. Często praktyka wyprzedzała jednak teorię. Pionierzy nurkowania eksperymentowali na sobie i dzięki temu poznawali wpływ ciśnień i gazów na organizm człowieka. W wyniku tych doświadczeń powstawały teorie, próbujące wyjaśnić zjawiska, zachodzące w organizmie podczas nurkowania. To były prawdziwie pionierskie czasy. Przykładem niech będzie udana próba pokonania w 1882 roku zalanego tunelu na głębokości 27 metrów na czystym tlenie (ciśnienie O2 – 3,7 atm).
Maciej Curzydło

Rekord Polski w nurkowaniu na obiegu otwartym – 231 m

4 lipca do Polski wrócili z Dahab (Egipt) członkowie ekipy Infovide–Matrix Diving Exploration 2007. Celem wyprawy, którą wspiera Infovide–Matrix, była eksploracja niedostępnych dla człowieka i jeszcze nie odkrytych zakątków Morza Czerwonego. Uczestnicy ekspedycji dotarli w nowe obszary Ziemi, które dotąd nie były jeszcze poznane. Granica znanego nam świata i granica możliwości człowieka zostały poszerzone. Jurek Błaszczyk osiągnął głębokość 231 metrów, ustanawiając tym samym nowy rekord Polski w nurkowaniu na obiegu otwartym.

Rekordy w nurkowaniu, czyli nie róbcie tego sami w domu...

Przekraczanie kolejnych granic zawsze było wpisane w rozwój ludzkości. Wejść wyżej, polecieć dalej, zanurkować głębiej... Gdyby nie ci szaleńcy, jak zazwyczaj nazywani są przez sobie współczesnych, ludzkość stałaby w miejscu. Nie jeździlibyśmy na wycieczki na ośmiotysięczniki, nie nurkowalibyśmy na wakacjach na 100 metrów, a nawet nie latalibyśmy samolotami. Po jakimś czasie to, co kiedyś wydawało się szaleństwem i igraniem z własnym życiem, staje się dostępne dla każdego. Czasami wydaje się, że możliwości ludzkiego organizmu są z gumy i ciągle okazuje się, że można jeszcze trochę je naciągnąć.

Nurkowanie techniczne kobiet - 100 metrów od powierzchni - część I

Kiedy postanowiłam zacząć nurkować głęboko, moja wiedza o nurkowaniu technicznym była praktycznie zerowa. Nurkowałam, co prawda, od lat, ale, podobnie jak wiele koleżanek, głębokość nigdy szczególnie mnie nie pociągała. Dlaczego zaczęłam nurkować technicznie? Chyba dlatego, że zakończyłam ostatni etap w nurkowaniu rekreacyjnym, robiąc stopień instruktorski. Teraz ja miałam przekazywać swoją wiedzę innym, ale jednocześnie nie zostało mi nic dla siebie, a chciałam, żeby nurkowanie pozostało moją pasją. W ciągu długiego pobytu na Synaju zdążyłam się zorientować, że jest tu mnóstwo niesamowitych miejsc, niedostępnych dla większości nurków. Postanowiłam, że będę nurkować głęboko.
Agnieszka Łotocka

Czy „wino, kobiety i śpiew” mogą mieć coś wspólnego z technicznym safari?

Święta Wielkanocne nie dobiegły jeszcze końca, a my już wyruszaliśmy w morze. Ekipa składała się z dwunastu nurków, z czego jedną trzecią stanowiły kobiety – całkiem sporo, jak na tego rodzaju wyjazd. W czasie safari odbywały się szkolenia – Czarek Abramowski prowadził kurs Extended Range, Trimix Diver, natomiast Artur Pazzi – kurs Advanced Trimix. Reszta uczestników nurkowała według własnych planów. Wypłynęliśmy standardowo z portu w Sharm el Sheikh. Od samego początku morze było dla nas zadziwiająco łaskawe. Głównymi atrakcjami safari miały być wraki Rosalie Moller i Lary, szczątki ładunku Jolandy, Thistlegorm, Thomas Canyon, rafy Tiranu i parku narodowego Ras Mohammed.
Anna Leszczyńska

Tornala - nurkowanie u sąsiadów

Kiedy kolega z Bratysławy, z którym spędzałem urlop na nartach, przekonywał mnie, że na Słowacji jest bardzo ciekawe miejsce do nurkowania, potraktowałem tę rewelację z przymrużeniem oka. Ciekawość jednak wzięła górę nad zdrowym rozsądkiem i poprosiłem Dusana, aby po powrocie do domu przesłał mi stosowne informacje.Okazało się, że na Słowacji można znaleźć wiele miejsc, z których wypływają źródła geotermalne, mające pochodzenie wulkaniczne. Jedno z takich źródeł znajduje się w miejscowości Tornala. Dojazd po przekroczeniu przejścia na Łysej Polanie prowadzi przez Poprad w głąb Słowacji aż pod węgierską granicę. Na miejscu zastanawialiśmy się, czy też przypadkiem jej nie przekroczyliśmy. Opisy ulic są dwujęzyczne, a większość mieszkańców jest pochodzenia węgierskiego.
Tekst: Jan Pentz
Zdjęcia: Marek Dudas

Tankowiec - S/T BURGERMEISTER PETERSEN

Pozostawiamy za rufą gościnny port we Władysławowie. Morze wita nas piękną i słoneczną pogodą. Nieduże, ledwo wyczuwalne fale nie dają się odczuć nawet najwrażliwszym żołądkom. Tym razem Neptun jest dla nas bardzo łaskawy. Mierzeja Helska oddala się coraz bardziej. Do celu pozostała jeszcze godzina rejsu. Jest czas na spokojne sklarowanie sprzętu. Krótki dźwięk syreny oznajmia, że jesteśmy na wyznaczonej pozycji. Za chwilę zaczniemy zanurzać się na wrak S/T BURGERMEISTER PETERSEN, znany powszechnie jako tankowiec. Czas na odprawę przed nurkowaniem. Sprawdzenie sprzętu i do wody.
Jacek Madejski

Na piaszczystym dnie

Podczas naszej ostatniej wyprawy początkowo mieliśmy wrażenie, że oglądaliśmy głównie... piasek. Gdzie nurkowaliśmy? Nie były to koralowe rafy - tym razem nasze nurkowisko to na pozór nudne, piaszczyste dno. Z początku byliśmy trochę rozczarowani – wyspę Negros na Filipinach gorąco polecali nam znajomi nurkowie. Czy eksplorowanie piaszczystego dna może być interesujące? Postanowiliśmy zaufać naszemu przewodnikowi i nie rezygnować z wyprawy. W ciągu następnych dni przekonaliśmy się, że piaszczyste dno zamieszkuje plejada fascynujących stworzeń. Potrzeba jedynie odrobinę cierpliwości i uwagi, jak również zaufania do przewodnika i jego doświadczenia, aby dostrzec i docenić różnorodność życia w tym miejscu.
Tekst: Eveline Crone
Zdjęcia: André Crone

Leigh Cunningham odpowiada na pytania Czytelników WB

Specjalnie dla „Wielkiego Błękitu” odpowiada Leigh Cunningham, TDI Instructor Trainer, światowej sławy nurek techniczny, zdobywca rekordu najgłębszego nurkowania na wraku na obiegu otwartym.

Drobnym drukiem - wakacje

Każdy nurek czeka na wakacje. Nie-nurek też czeka na wakacje, choć właściwie nie wiadomo po co. Przecież sobie nawet nie ponurkuje. Tak czy inaczej, wakacje niezmiennie od lat stanowią najlepszą część roku. Tego stwierdzenia w każdym razie kurczowo się trzymamy.
Małgorzata Popienia

Nurkowanie na Sri Lance – wrak HMS Hermes

dodaj do ulubionych | ustaw jako startową WielkiBlekit.pl © 2004-2011
nurkowanie z pasją
Polecamy: fotografia podwodna, Amtex druk wielkoformatowy. Rojswiatel kinkiety, lampy, żyrandole. Bungalowy domki rewal